Alice Springs

Dag 1 For at komme til The Alice skulle vi først tilbagelægge de 450 km fra Yulara til Alice Springs. Det tog fem relativt begivenhesløse timer gennem et monotont ørkenlandskab.

Vel ankommet til The Alice gik vi straks ind mod den lille bymidte for at checke ind på vores hoste, købte ind til aftensmad & gik ellers på hovedet i seng lige bagefter. Det var rart at være ude af teltet i lidt tid, men rent faktisk, så er vores super-deluxe liggeunderlag bedre end vandrehjemmets madras …

Dag 2 Flyttede vi fra vandrehjemmet til en campingplads lidt syd for Alice Springs. Lige ved siden af campingpladsen ligger Alice Springs showground, og skæbnen ville det, at der var Alice Springs show …

Showet er en mærkværdig blanding af omrejsende tivoli og dyrskue, og som en manifestation af hvor lidt der egentlig er at lave i Alice Springs, så er den fredag hvor showet begynder udråbt til fridag i hele Northern Territory. Ikke desto mindre, så er selve showet ret underholdende. Hovedattraktionen var nogle flyvende, dykkende og dansende grise (som vi desværre gik glip af). Derudover så var der et hav af konkurrencer: alle skoleklasser konkurrerede om hvem der kunne lave de bedste tegninger/malerier, bedstemødrene om hvem der kunne bage den bedste kage eller det mest fomfuldendte formbrød, hvem kunne dyrke den største squash eller havde de høns som lagde de bedste æg? Uden for var der linet op række efter række af præmietyre og –køer. Alt i alt var det en rigtig fornøjelig oplevelse, og vi fik udvidet vores kulinariske horisont: vi fik kamel-burger. Mums.

Dag 3 Væk fra campingpladsen, og ind til Alice’s Secret. Alice’s secret er et lille hyggeligt hostel der ligger på den østlige udkant af Alices ganske lille CBD. På vandrehjemmet lejede vi to cykler og cyklede (for første gang i 4 måneder) de 7 km ud til Alice Springs Desert Park (ja det er korrekt: i Alice har de valgt at bruge ca 100 mio.kr. på at bygge en ørken-park midt i ørkenen). I parken var der eksempler på de forskellige former for ørken som der er i Australien (overraskende mange faktisk) og den flora og fauna som der er at finde. På vejen tilbage gjorde vi holdt i et supermarked for at proviantere til weekendens måltider. Omkring Alice Springs ligger der den ene kæmpestore kvægfarm efter den anden, og at Northern Territory er cattle-country manifesterede sig i den grad i kødpriserne. Super-deluxe-lækker oksesteg kostede kun $8 per kilo … så vi købte en klump på 1½ kg og snittede den ene halvdel op til at bruge i en fantastisk lækker stir-fry. Den anden halvdel blev til fire lækre lækre bøffer.

Dag 4 Var vi dovne (mest fordi Louise var blevet forkølet) …. Vi gik tur gennem Alice og så på et marked der var på byens (eneste) strøg og gik ud til Olive Pink Botanical Garden. Den botaniske have er vist ret så ny, ihvertfald var alle planter i haven ganske små og gemt væk bag et stort hegn der beskyttede mod kænguruer og andre plante-ædere.

Dag 5 Sidste dag i Alice Springs. Vi slappede af og hang ud på vandrehjemmet, det gjorde vi for at Louise kunne komme sig over sin forkølelse og fordi der egentlig ikke var så meget mere at se i The Alice. Kl 6:00 sad vi i The Ghan for at forsætte vores videre australien-færd.